Vyhledat
  • Jiří Škarvada

Tři mýty o bolesti zad, které ji jen zhoršují.

Aktualizováno: 22. úno 2020



Neměli byste se ohýbat při zvedání předmětů.

Většina z nás ví, že když zvedáme těžký předmět, měli bychom se pokrčit v kolenou a pak tlačit nohama namísto ohýbání zad. Svaly v našich nohou a zadku jsou největší a nejsilnější v těle, takže je naprosto rozumné nechat je vykonávat práci namísto našich zádových svalů, které unesou mnohem menší zátěž než se poraní.

Pro mnoho lidí je však tato rada takové dogma, že si podřepnou, aby si zvedli 20 gramové psací pero. Možná si myslíte, že je lepší být v bezpečí, než se litovat, ale pokud se nikdy neohýbáte, zbavujete svaly a vazy vitálního pohybu a protažení. Pokud budou svaly příliš dlouho nevyužívány, oslabí nebo dokonce úplně vypnou.

To znamená, že ve snaze snížit pravděpodobnost zranění tím, že se nikdy neohýbáte, to vlastně zhoršujete. Slabé nebo potlačené svaly nedají vašemu tělu podporu, kterou potřebuje, a vystavují páteř a všechny připojené struktury zvýšenému riziku zranění.

Takže vždy používejte nohy k těžkému zvedání, ale při příštím pádu telefonu raději ohněte záda.


Sedět rovně je lepší pro záda

Postůry při sedu jsou zapeklitým tématem. Zatímco některé pozice jsou pro nás lepší z hlediska aktivace svalů než jiné, pravda je taková, že setrvání v jakékoli poloze po příliš dlouho dobu může vést k oslabení, dysfunkci a bolesti.

Vezměte si klasické „sedněte si rovně“, které jste pravděpodobně slyšeli několikrát týdně tenkrát ve škole. Když se posadíte rovně, můžete vypadat soustředěněji, ale často to pro vás není lepší než shrbení, protože záda jdou až do nepřirozeného záklonu, což klade velkou zátěž na meziobratlové klouby páteře. V průběhu času to může vést ke zranění z přetížení.

Nejlepší pozice pro tělo je ta další, kterou zaujmete. Posouvejte se na židli co nejvíc můžete. Postavte se a choďte nejméně každou půl hodinu a na několik minut. Naučte se pár jednoduchých cvičení pro aktivace svalů, která můžete provádět při sezení, aniž by si toho někdo všiml. Čím více pohybujete klouby a probouzíte svaly, tím zdravější vaše záda budou.

Jakmile bolest zmizí, problém je pryč

Téměř každý zažije bolest v zádech v určitém okamžiku svého života, ať už je to kvůli akutnímu zranění nebo postupnému přetížení hodinami práce u stole. Někdy se tato bolest může stát vysilující, zatímco v mnoha případech prostě sama zmizí. Ale to, že bolesti zmizely, neznamená, že se vše vrátilo do normálu.

Když je sval nebo vaz poškozen, naše tělo se vyrovná přesunutím zátěže našich pohybů do nepoškozených sousedních struktur a nechá postiženou tkáň odpočívat, zatímco se opravuje. Problém je v tom, že tyto kompenzační vzorce pohybu někdy přetrvávají i po uzdravení zranění, zejména pokud zde neproběhla vhodná rehabilitace.

Pro mnoho zranění jsou takové kompenzační vzorce pohybu zřejmé. Jen málokdo by si nevšiml, že kulhá a nevyhledal by pomoc. S našimi zády je však obtížnější. Zády pohybuje více než 70 svalů ve třech vrstvách. Kompenzační pohyb v zádech může být roky nezjištěn, což vede k potenciální slabosti, dysfunkci a zranění, pokud se neléčí.

Proto je velmi vhodné prodělat pohybové vyšetření každých pár let a nikdy nenechat bolest nezpracovanou. Nikdo - ani fyzioterapeut - nemůže přesně posoudit své vlastní pohybové vzorce a detekovat jemné síly a slabosti každého jednotlivého svalu. Je vždy snazší a rychlejší odstranit problém v zárodku dřív, než se z něj stane zranění.

208 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše